ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
křesání Možnosti
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/23/2002
Jikrka napsal:
Já bych naopak to křesání rozvířil. Docela se mi to líbí . Co vím tak ke křesání to ho je zapotřebí více než pouze ocílka a kus kamene.
A co přepálené plátno a dokonale suchý troud.
Nemyslím si že by někdo dokázal jen tak s nožem udělat - jak tady bylo napsáno - nouzově oheň. Myslím si že by mu to zabralo hromadu času a hledání vhodných materiálů a ještě k tomu by musel být sakra dobrý a měl natrénováno.
Ten kdo tady vykřesal oheň pouze s nožem a neměl nic jiného připraveného ať mi to začne vyvracet. Těším se.

Mám dlouholeté zkušenosti s rozděláváním ohně třením dřev. A bez dokonale připravených materiálů a bez zkušeností to prostě tak nějak nejde.
Předesílám, že nejsem žádný odborník. Nedávno mě zasvětil kamarád, který se tím dost zabývá a já jsem mu pomáhal s výrobou ocílek. Musím říct, že mě to dost zaujalo.
Tak k těm zubům. Jiskru neháže pazourek, ale ocílka. Jak po její ploše hrana pazourku jede, odebírá miniaturní šponku, která se třením rozžhaví. Šponka musí být dost velká, aby udržela žár (správná se prý pozná tak, že ze stoje dopadne až na zem) a ocílka co nejtvrdší, aby se šponka dost rozžhavila. Fascinující mi na tom připadá to, že stačí jediná dobrá jiskra.
No a právě mi není dost jasné, jak tohle koresponduje se zuby. Nikdy jsem o nic zubatého křesat nezkoušel, tak nevím, možná se pletu. Ale selským rozumem se mi zdá, že hrana pazourku se musí o zub zachytit a v lepším případě zastavit (takže jiskru nehodí - je potřeba naopak dlouhý tah, aby byla šponka co největší), v horším vyštípne. Výhody nějak nevidím žádné.
Jinak máš pravdu, je potřeba i další příslušenství - kromě pazourku ještě troud a něco na rozfoukání. Jako troud se používá zuhelnatělý bavlněný hadr, ale posloužilo by i suché ztrouchnivělé dřevo - budiž, to se dá v lese najít, když předtím měsíc nepršelo Happy. Na rozfoukání je nejlepší lipové lýko...