ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Pece - Tavení / Odlévání / Ohřev I. Možnosti
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/16/2005
Příspěvky: 298
Ahoj,
poté co jsem úspěšě rozpoutal debatu o pájení záštit (resp. zalévání mezer), chtěl bych se zeptat jestli někdo z Vás odlévá vlastní bronzové nebo jiné hlavice a záštitky, případně kde to nechat udělat.

Zajímají mě praktické zkušenosti, teorii znám a články si můžu najít.

Dělám longkinfe z gotlandu a chtěl bych si odlejt vlastní patku. Padnou na to nějaký britský libry, čili bude to mincovní stříbro.
Mám žáruvzdornou hímu na tyglíček a asi použiju metodu ztraceného vosku. Pokud máte někdo zkušenosti čeho se zásadně vyvarovat tak sem s nima!

Hodlám tu formičku po nalití stříbra roztočit na řetízku, protože nemám centrifugu, rozhodně to bude dobrodružné!

Jarda
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/14/2002
Příspěvky: 488
Svýho času vyšla v SNTL knížka o zlatnictví a šperkařství, kde nějaký postupy byly popsaný. Mám ji, ale doma, takže v tuto chvíli nejsem ani schopen přesné citace.
Vydrží to do pondělí?
Lenost - matka pokroku
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/16/2005
Příspěvky: 298
Dany mám "Metal tecniques for craftsmen" kde je asi všechno, ptám se na praktické zkušenosti.

Jarda
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/3/2006
Příspěvky: 47
Do akého materialu chceš odlievať? nejaké skúsenosti s odlievaním mám ,po prvý krát som urobil doma silvester predčasne a môj strieborný odliatok mal štruktúru huby.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/16/2005
Příspěvky: 298
Mám žáruvzdornou hlínu, ale je dost hrubá. JInak jsem myslel na koupení těch hmot co používají ubní laboranti, pokud to není extra drahé.

Taky by mě zajímalo, jestli jsou spešl vosky na modýlky, nebo jestli ten včelí stačí.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 7/22/2004
Příspěvky: 245
Co formovací směs? Klasická strojírenská technologie na odlívání. Nepotřebuješ ani metodu ztraceného vosku, stačí libovolný model, povrch bude stejně kvalitní.
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/3/2006
Příspěvky: 47
so strojárenskou technológiou nemám praktické skúsenosti, mne na malé veci stačí obyčajná sádra (poprípade trochu zmiešaná s preosiatou antukou)vosk som zo začiatku používal tiež včelý, ale pri vytápaní sa mi dostával do formy a robil šarapatu, ale ak ho odstrániš v tuhom stave s formy (niekedy to ide ak ti to dovolý tvar modelu alebo vtoku)je to vporiadku.
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/3/2006
Příspěvky: 47
a ešte k tej hmote čo používajú zub. laboranti skúšal som to je to fakt super pretože je úplne tvrdá nedrobí sa nesaje skoro vôbec vosk a dá sa predhriať skoro na teplotu tavenia kovu takže nepotrebuješ ani prak na odstredivé liatie a pekne ti zaleje detaili ne viem čo tá sranda stojí mne to dal kamarát a nechcel mi radšej povedať cenu .
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/16/2005
Příspěvky: 298
Roman díky za radu, nevíš alespon' jak se jmenuje ta zubařská hmota?

Děláš si nejdřív ten modýlek z něčeho jinýho, pak si odleješ ten voskovej a pak teprve na ztracený vosk?

Jarda
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/10/2005
Příspěvky: 1,042
Zubařský vosk je tvrdší, nelepí se. Prodává se v plátkách asi 1 mm silných (tak jsem ho měl já).

Zrovna se konečně chystám taky něco zaformovat. Bude to má první zkušenost. Pak s tím půjdu za zubní laborantkou, která mi to odleje. To bych se pak zeptal, jak se to jmenuje, nebo toho i trochu vyškemral. Zatím ale bez záruky. Tak do týdne bych měl být chytřejší.

Měj se.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/27/2001
Příspěvky: 2,496
Odlévací hmota pro zubaře české výroby se jmenuje Silikan, cena počátkem roku 2005 byla kolem 400,-Kč za 5 kg (menší balení neexistuje). Zubařský vosk se jmenuje Ceradent je to v podstatě obarvená směs parafínu a včelího vosku
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/16/2005
Příspěvky: 298
Hm kamarád mi ted'psal, že používá hmotu Gloria special, která stojí 10 kg 670 korun, akorát je jenom ve velkém balení.
Kdybys něco Karle mohl z té kámošky vymáčknout, není to extra drahé, jen se to musí kupovat ve velkejch pixslách.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/27/2001
Příspěvky: 2,496
Sagitarius boemorum napsal:
Hm kamarád mi ted'psal, že používá hmotu Gloria special, ...
Gloria je sádra s přídavkem křemenného písku, aby měla tepelnou roztažnost odpovídající nízkotajícím zubařským slitinám. To opravdu zkus nejprve tu obyčejnou sádru.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/16/2005
Příspěvky: 298
Na mincovní stříbro?
QNX
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 3/2/2006
Příspěvky: 238
Hledal jsem téma věnované tavení a odlévání kovů, stavbě tavicích pecí a pod. , ale nic jsem nenašel (že bych blbě hledal?). Nové téma se mi zakládat nechce (aby nebylo smazáno jako minule), tak jsem vybral toto vlákno jako nejvhodnější Happy Letos jsem si s tavením, formováním a odléváním trochu hrál a dokonce jsem se dokopal k nakreslení jednoduché pícky na tavení kovů. Třeba se to někomu z vás tavičů bude hodit:
http://www.sobestacnost.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=10
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/26/2003
Příspěvky: 7,590
Ty pícka vypadá hodně dobře. Good job! Ok
Udělejte co můžete, s tím co máte, tam kde jste.
(Theodore Roosevelt)
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 6/2/2008
Příspěvky: 4,672
Přesunuto:
IcePhoenix napsal:
7. dubna 2009
Zdravim místní,
čas od času sem koukal zde na foru na práce lidí co sem chodí, různé rady a metody co používají a s oblibou si to pročítal. Bohužel jako paneláková krysa sem neměl místo kde bych se mohl věnovat svejm výmyslům a zvrhlostem. Není dlouho sem si ale konečně pořídil vysněnou garáž a orgie mohou začít. Není ještě vybavena tak jak bych chtěl... ale i s tím co mám se už něco kutit dá.

Nemůžu si ještě založit vlastní vlákno tak snad nebude vadit že to cpu sem. Navíc sem nenašel diskuzi která by se toho týkala.

První úchylárna které sem se v mojí nové dílně rozhodl věnovat je odlévání kovů Happy ani nevím proč ale prostě sem se pro to rozhodl... tavící plynovou pec mám již postavenou a s úspěchem sem v ní vytavil nazkoušku trochu mědi. Přiložím pár obrázků pece abych se podělil.




Jednoduše sem vyvařil z plechů bednu, vyložil žáruvzdornou rohoží a šamotovýma cihlama a dopalo to takto. Napadlo mě udělat pec s otevíracíma dvířkama aby šel tyglik vyndavovat dobře ven. Kruhová pec by byla asi efektivnější ale zatím nic předělávat nebudu a ponechám to tak jak to je. Přívod plynu je jasný. Přísun vzduchu je řešen elektronickou regulací výkonu pro změnu otáček dmychadla - to na fotografii se ale neosvědčilo - nemá dostatečný výkon - nyní používám dmychadlo z vysavače které také ovládám stejným zpusobem.
Jinak díky Petru Dohnalovy který mi po emailu poradil kde obstarat tu žáruvzdornou rohož - ještě mi jí mnoho zbylo. Zatím si ji ponechám kdybych stavěl jinačí pec nebo by o ní měl někdo zájem.

Co se týká tavby tak na drobné detaily mam vše asi vyřešené. Teď se budu zabývat výrobou forem pro moje další experimenty. Bohužel sem na internetu nenašel žádné kvalitní informace o pískových směsích které se ve slévárnách používají. Přiznám se že to je také jeden z důvodů proč sem píši Happy teoretický vím jak formu podle modelu vyrobit a postup nastudovaný mám. Už mám i připraven dřevěný rám. Bohužel ale nevím jak si připravit kvalitní formovací směs - čili jaký druh písku nejlépe zvolit a jaké pojidlo pro tento písek použít. Pevně věřím že se tu najde někdo kdo je oboru znalý či kdo dokonce v nějaké té slévárně dělal a rád poradí Happy

Mám už nachystané hromádky různých materiálů pro tavbu. Hliník, mosaz - chci zkusit i bronz a čistou měď.
Rád bych vyzkoušel lití do pískových forem a potom i do skořepinové formy zhotovenou na vytavitelném vozkovém modelu. Rád se o výsledky experimentů podělím Happy Pokud i někdo poradí či se podělí o své zkušenosti tak to velice uvítám Happy

Jinak se omlouvám že to píši do vlákna kam to asi nepatří - ale bohužel si ještě nemohu založit vlastní Happy mám totiž málo příspěvku na foru - vlastně toto je můj první Laugh

Carpe diem quam minimum credula postero
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 7/25/2009
Příspěvky: 351
jo,jo,vypadá dobře,ale na místo kde se odkládá víko bych navařil plech na krytí elektro proti žáru,ikdyž,ventilátor se dá umístit uplně mimo pec,a další důležitá věc co mě uniká je regulace vzduhu do pece,protože sou potřeba různé tlaky na zatopéní,na tavení a na výdrž taveniny v kelímku,tavenina se nesmí přepálit,jinak tavenina špatně zabíhá do formy, odlitky mají hrubou strukturu a špatně se obrábí,co se týká forem,tak bych volil sádrové,metoda ztraceného vosku.
QNX
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 3/2/2006
Příspěvky: 238
franz: plech jsem tam chtěl udělat, ale ukázalo se, že není potřeba. Jako regulaci vzduchu to má 6/4" kulovej kohout na vstupu ventilátoru. Moc jsem se s tou píckou nemazal, už když jsem ji dělal, tak jsem věděl že budu stavět novou, větší Happy
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 12/24/2009
Příspěvky: 224
Něco bych taky přidal.
Je tomu už skoro 5 let, co jsem se začal zabívat tavbou kovů - zejména bronzu.
Během té doby jsem se musel prokopat doslova úplným bahnem neúspěchů, sbíral jsem neúspěchy cenné zkušenosti.
Dovolil bych si pár poznámek.


Vymýšlíte již vymyšlené, zbytečně drahé a složité.
Stačí sádra a antuka 1:1... Ano, to je odzkoušené a absolutně levné.
Formy se následně vyvařují ve vodě, vosk se zachraňuje zpět.
Žíhání forem po vyvaření, cca. 500 - 600 °C, dle velikosti formy.
Odlévá se do studených forem, nepředehřáté, není potřeba předehřívat

Vosk můžete použít jakýkoliv - včelí, bílý parafín, ale nejlepší je hnědý slévárenský - na něj nic nemá (pevný, dobře se s ním pracuje, nízká teplota tání, při žíhání forem nechává minimum popela)

Lití do čisté sádry je na prd - sádra není porézní, nesaje do sebe zbytky vosku při žíhání, odlitek má sice krásný hladký povrch, ale je potřeba se vyloženě vyhrát s vtokovou soustavou (odvzdušňovací kanály, atd. tak, aby i menší záhyby kov vyplnil, protože vzduch nemá kam uniknout, kdežto antuková forma "saje")

Formování do písku je vhodné při vícerokusové výrobě, je problém sehnat písek (dá se nakopat v Rudicícj v zavřeném lomu na kaolín a žáruvzdorné hlíny), žádná firma Vám neprodá pytel slévárenského písku, vždy jakmile zmíníte množství 2 pytle / měsíc, odmlčí se a už se od nich nedočkáte jediného slova.
Bentonit - taky průser, kde ho sehnat? Dá se ve vinařských potřebách, ale cena 40 kč / kg sprašové hlíny???....
Kvalita odlitků nic moc - zrnitá struktura...
Náročnost formování...

Pokud člověk dělá vyloženě jeden kus, vytavitelný model vede na plné čáře.


Pece zásadně kelímkové (šamotová vložka do komínů)- kruhové nebo mnohoúhelníkové (šamotové cihly).
Hned vysvětlím proč.
Lepší manipulace s kelímkem, kontrola taveniny skrze poklop pece, snadné vhazování kovu do taveniny, míchání, sbírání strusky aniž by kelímek chládl
Dále rovnoměrný ohřev
Jednoduchost konstrukce pece
Sám používám na tavení v koksu a 8ce kelímku starý komunistický vysavač, je to bezkonkurenční zdroj vzduchu (až na ten hluk podobný spalovací turbíně)


Určitě bych zavrhl propan-butan, to je absolutně neekonomické. Tavit bronz propanem je vyhzování peněz z okna ;)
Spotřeba v plynové peci je otřesná. Sám mám vyvinutý hořák o výkonu cca. 25-30 kW, 10ka lahev je v létě při tavbě hliníku v kelímku č.4 orosená jen to fičí.
Nedovedu si představit tavit v 8ce kelímku třeba bronz za pomoci plynu Happy
Jedině koks, cenově nejpřijatelnější, sice to není tak pohodlné ale jinak to není o nic horší jak plyn.
Nehledě na dosaženou teplotu, plyn nemá o
proti koksu šanci. Obyčejný plynový hořák, ať už injekční, nebo tlakový, nedosáhne takových teplot jako koks.








Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Vaše připomínky pište na support@knife.cz Powered by Progris
pendik escort
ankara escort
antalya escort bayan
antalya escort
gaziantep escort gaziantep escort
beylikduzu escort lara escort istanbul eskort bayan maltepe escort pendik escort
erzurum escort
sikis
porno
sincan escort
istanbul escort maltepe escort
replica watches
sexy xhamster anal video sexy sexy video